HACCP online nebo s poradcem? Nezahazujte zkušenosti kvůli pár ušetřeným stovkám

Přibližně od roku 2010 je standardem, že provoz dostane HACCP od velkoobchodu, ve kterém nakupuje. Přišlo to v době, kdy jsem ještě působil jako inspektor SZPI a tehdy jsem moc dobře nevěděl, jak si s tím poradit. Viděl jsem něco něco, co má v nadpisu HACCP, tváří se tak, ale ve skutečnosti je to formální dokument, který je k ničemu.

Řešení na pár kliknutí

Za oněch 15 let se doba posunula, ne však zcela pozitivním směrem. Spoustu věcí dnes lze řešit online, kde najdete i nabídky komerčních společností na zpracování systému HACCP na tři kliknutí za krásných patnáct stovek. A kdo se toho nebojí, může zkusit AI. Ano i to je možnost a sami si s tím hrajeme, a já sám, coby tradicionalistu někde z doby kamenné, musím přiznat, že je to super. Nedávno jsme měli školení na vypořádání neshod, a AI jsem při tvorbě použil. A bylo to skvělé.Nemusel jsem přemýšlet nad definicemi, a AI mi to zchroustala i s obrázkem.

A tak si myslím, že to je i s HACCP.Pokud chcete mít řešení hlavně hezké a funkčnost jde trochu stranou, řešení na pár kliknutí může být cesta. Jenže o tom naše práce přeci není. Mám teď možnost učit několik nových kolegyň a kontroluji po nich zpracované dokumenty. Možná mě trochu nesnáší, když jim rýpu i do formátování, ale pro mě naše práce byla vždy o dvou věcech:

1. Lpím na tom, aby podklad pro školení nebo HACCP měl nějakou štábní kulturu, je to výstup naší práce.

2. To důležitější jsou ale naše zkušenosti, které předáváme. Odráží se v nich stovky jednání s dozorovými orgány a tisíce provedených kontrol.

Boj proti nesmyslům

Shodou okolností jsem teď jeden HACCP kolegyně kontroloval. Jednalo se o malé bistro, které údajně nesmí pokrmy vydávat na talíře, ale pouze do jednorázového nádobí. To hned na první dobrou zní jako blbost, kterou by nějaké online řešení vzalo jako normální věc. My jsme se tam ale zajeli podívat.

I když máme domluvený rozsah jedné návštěvy, zpracování dokumentace a předání/proškolení, tak za podobné návštěvy nic navíc neúčtujeme. Proč? Protože chci, aby námi dodaná řešení byla co nejlepší a správná. Někdy je proto potřeba, aby se na provoz podíval někdo zkušenější. Mohl jsem kolegyni říct, že to tak je a dál neřešit, ale od začátku, co poraduji, se snažím „bojovat“ proti nesmyslům, které vznikají z lenosti.

AI a jednoduchá řešení víc berou, než dávají

A výsledek? Na schůzce jsem zjistil, že bistro je v procesu změny užívání, hotové a čeká na kolaudaci a otevření. Majitel nešťastný, jelikož to mají opravdu nové, hezké, vymazlené a kultura stolování na jednorázovém nádobí s tím vůbec nešla dohromady. Ale prý jim to nařídila hygiena.

Celý háček byl v tom, že projektant šel cestou nejmenšího odporu a v projektové dokumentaci, aby si na hygieně nemusel obhajovat tok talířů, křížení cest a jejich mytí, to prostě napsal tak, že jsou pokrmy vydávány na jednorázovém nádobí. Blbost! Přitom v projektu byla i hrubá přípravna zeleniny, kde by někdo trávil tak 10 min denně a jinak byla k ničemu. Stačilo ji tedy v projektu zahrnout i jako mytí bílého nádobí, nastavit opatření – časové oddělení a sanitaci a projednat si to na hygieně.

Takže ano, můžete se zkusit na vše výše uvedené zeptat AI nebo si systém nechat zpracovat online, ale přijdete o možnost, že vám někdo věnuje čas, provoz vidí a vychytá to, že něco máte špatně označené, špinavé těsnění na dveřích chladniček, něco porušené nebo že se zaměstnanci chovají nehygienicky. A to je za mě ta přidaná hodnota naší práce – zkušenost a čas, který Vám věnujeme.

Lukáš Nuhlíček
Auditor a zakladatel společnosti Potravinářské poradenství, který se již více než 20 let pohybuje v oblasti kvality potravin. Díky své odbornosti a dlouholetým znalostem pomáhá firmám zvyšovat důvěru zákazníků, zajišťovat shodu s legislativou a nastavovat procesy, které vedou k dlouhodobé udržitelnosti a růstu.

Naši klienti